Andere medicijnen
Soms krijgt u een ander merk medicijn mee terwijl u al jaren een medicijn gebruikt van een specifiek merk. Wij leggen u hieronder uit hoe dat komt.
Waarom krijgt u een ander merk medicijn mee?
Er zijn verschillende redenen voor een medicijnwissel:
- Niet (meer) leverbaar
Uw medicijn is (tijdelijk) niet leverbaar door een productiestop, een handelsstop of een medicijntekort. - Beleid zorgverzekeraar
Uw zorgverzekeraar vergoedt niet (meer) het medicijn dat u gewend bent. Uw zorgverzekeraar heeft gekozen voor een ander voorkeursmedicijn of u bent zelf overgestapt naar een andere zorgverzekeraar. Elke zorgverzekeraar heeft een eigen voorkeursbeleid. Het kan ook zijn dat uw zorgverzekeraar alleen het goedkoopste medicijn aan ons vergoedt. In sommige gevallen komt het ook voor dat wij een voorkeursmedicijn hebben om de kosten beheersbaar te houden voor iedereen.
Zelfde werking en kwaliteit
Welk merk medicijn u ook mee krijgt, het medicijn heeft altijd dezelfde werkzame stoffen en kwaliteit. Elk medicijn dat wij u verstrekken moet namelijk voldoen aan strenge Europese kwaliteitseisen. Soms ziet het medicijn er wel anders uit. Het heeft een andere vorm of het komt omdat het medicijn bijvoorbeeld andere kleur- en of vulstoffen heeft.
Wat is het voorkeursbeleid medicijnen?
Het voorkeursbeleid houdt in dat uw zorgverzekeraar 1 merk van een bepaald medicijn heeft gekozen als medicijn dat wij u mogen meegeven. Dit voorkeursmedicijn heeft dezelfde werking als de andere varianten, maar is voor uw zorgverzekeraar het goedkoopste medicijn in zijn soort. Wij geven u het voorkeursmedicijn mee omdat uw zorgverzekeraar alleen dit medicijn aan ons vergoedt. Geven wij u een ander medicijn mee dan komt dat voor rekening van de apotheek zelf.
Wat is het voordeel?
Sinds de invoer van het voorkeursbeleid zijn de kosten van medicijnen flink gedaald. Hierdoor kunnen Nederlanders medicijnen krijgen voor de laagste prijzen in de westerse wereld.
Wat is het nadeel?
De lage medicijnprijs is een positief gevolg van het voorkeursbeleid. Dit heeft echter ook een nadeel: er is eerder een medicijntekort. Dat heeft als gevolg dat u vaker moet wisselen. Dit zit zo: fabrikanten leggen kleinere medicijnvoorraden aan omdat ze minder winst opleveren. Is er een grotere vraag voor het medicijn dan het aanbod? Dan verkoopt de fabrikant de medicijnen eerst aan een land waar ze meer betaald krijgen voor hun medicijn.
De meeste zorgverzekeraars hanter een ander voorkeursbeleid
In Nederland zijn verschillende zorgverzekeraars. De grootste zijn Achmea, VGZ, CZ en Menzis. Alle zorgverzekeraars hebben meerdere labels (merken). Zo valt het label Zilveren Kruis onder Achmea en is Univé onderdeel van VGZ. De labels zijn zelfstandig, maar hanteren het voorkeursbeleid van het concern waaronder ze vallen.
Dit kunt u doen als u een ander merk medicijn wilt
Als u een ander merk medicijn dan het preferente merk wilt, kunt u een aantal dingen doen. U kunt bijvoorbeeld een andere zorgverzekeraar kiezen of uw medicijnen zelf betalen.
Soms is er een medische noodzaak voor een ander medicijn. Wij kunnen dit alleen uitgeven als u ten minste twee andere geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof heeft uitgeprobeerd én er is aantoonbaar door een arts geconstateerd dat er effecten zijn waardoor het medisch niet verantwoord is om deze middelen te gebruiken.
Goed om te weten
Wij horen uit verschillende bronnen dat er veel helpdeskmedewerkers van zorgverzekeraars zijn die onjuist informeren over medische noodzaak.
De apotheek stelt vast of er sprake is van medische noodzaak. Een voorschrift van een arts is niet leidend. Als onze apotheek twijfelt over medische noodzaak zullen wij contact opnemen met de voorschrijver.
Medische noodzaak wordt door de helpdesk van ten minste één label van een grote zorgverzekeraar uitgelegd als: “als u door het geneesmiddel in het ziekenhuis bent gekomen dan is er sprake van medische noodzaak”.
Wat gebeurt er als wij als apotheek ons onvoldoende aan het beleid van uw verzekeraar houden?
De normen die de zorgverzekeraar stelt voor het naleven van het voorkeursbeleid zijn streng.
Als wij een “onvoldoende” scoren dan worden wij door sommige zorgverzekeraars gekort op onze tarieven.
Er zijn ook zorgverzekeraars die dreigen dat wij geen nieuw contract krijgen als wij drie jaar achter elkaar “onvoldoende” scoren. Dit houdt dan in dat wij onze patiënten, die bij die zorgverzekeraar zijn aangesloten, geen zorg meer kunnen aanbieden en geen medicatie meer kunnen verstrekken.
Dit betekent dat wij ons aan het voorkeursbeleid van uw zorgverzekeraar houden.